blog6

ליסינג ושווי שימוש – לאן

ליסינג ושווי שימוש – לאן?

רו"ח אריק גולד

המשבר הכלכלי בסוף שנת 2008 ומחנק האשראי, שהגיע בעקבותיו, פגע במרבית חברות הליסינג בישראל. חלק מחברות הליסינג לא רכשו רכבים חדשים עד לאמצע 2009, חלק אחר מהחברות הפסיק לספק דגמים מסוימים ומיעוטם התנהל כרגיל.

המשותף לכל חברות הליסינג – עליית מחיר.

המחירים שהיו עד לפרוץ המשבר הכלכלי, אינם עוד. מחנק האשראי אמנם השתחרר והחברות שוב החלו להציע רכבים בכמויות גדולות יותר, אבל מחירי הליסינג לא ירדו. קשיי ענף הליסינג התאפיינו בעיקר אצל הלקוחות הגדולים, שם כמויות הרכבים משמעותיות והאשראי הנדרש משמעותי מאוד. כאמור, חלק מחברות הליסינג לא יכולות היו לספק את הדרישה.

בד בבד החלה הרפורמה "הירוקה", אותה סקרנו בהרחבה בסקירתנו הקודמת המופיעה באתר זהר גולד.

במסגרת הרפורמה הזו ישתנה שווי השימוש ברכב

מה היה עד כה?

חלוקת הרכבים לפי קבוצות שימוש, בכל קבוצה סכום קבוע שייזקף כשווי

מה מתוכנן לשנת 2010?

על רכבים חדשים שיעלו לכביש החל מ1 בינואר, 2010 יחול שווי שימוש לינארי.

שווי שימוש לינארי הוא חישוב השווי על ידי הכפלה של אחוז מסוים בשווי הרכב.

רצ"ב טבלת שווי שימוש לינארי, לעיונכם:

עלות הרכב העתידית
שווי שימוש חודשי בשנת 2010
שווי שימוש חודשי בשנת 2011
עד 127K
2.19%
2.43%
127K – 135K
2.19%
2.5%
מעל 135K
2.19%
2.6%

בהתאם לסיכום בין נציגי האוצר, המעסיקים והעובדים – גובה אחוז שווי השימוש יבחן מחדש בסוף שנת 2010.

להלן טבלה שפורסמה על ידי רשות המיסים הממחישה את ההבדלים:

מחיר (דגם שכיח)*
קבוצת מחיר
שווי שימוש כיום
2010
2011
שווי משוער בינואר לפי קבוצות**
 
שווי שימוש ליניארי (לפי 2.19% מהמחירון)
שווי משוער בינואר לפי קבוצות***
 
שווי שימוש ליניארי **** (לפי 2.5% מהמחירון)
80,000
1
1,680
2,120
1,750
2,490
2,000
90,000
1
1,680
2,120
1,970
2,490
2,250
95,000
2
1,860
2,330
2,080
2,720
2,380
100,000
2
1,860
2,330
2,190
2,720
2,500
105,000
2
1,860
2,330
2,300
2,720
2,630
110,000
2
1,860
2,330
2,410
2,720
2,750
115,000
2
1,860
2,330
2,520
2,720
2,880
120,000
3
2,630
3,120
2,630
3,510
3,000
130,000
3
2,630
3,120
2,850
3,510
3,250
140,000
4
3,200
3,760
3,070
4,210
3,500
150,000
4
3,200
3,760
3,290
4,210
3,750
175,000
5
4,440
5,210
3,830
5,820
4,380
200,000
5
4,440
5,210
4,380
5,820
5,000
250,000
6
5,720
6,730
5,480
7,530
6,250
300,000
7
7,290
8,620
6,570
9,680
7,500
400,000
7
7,290
8,620
8,760
9,680
10,000
500,000
7
7,290
8,620
10,950
9,680
12,500
 

הסימון בצהוב הוא הנמוך מבין שווי השימוש הקודם (קבוצות) ושוווי השימוש החדש (לינארי).
הביטוי המוכר מעולם הכדורגל "הטבלה לא משקרת" בא לידי ביטוי גם כאן.
יש לשים לב מאוד מה בעצם קרה. מי נפגע?
שווי השימוש יעלה לרכבים הפופולאריים ביותר קבוצה 2 הקלאסית (מרבית רכבי הליסינג היום כלולים בקבוצה זו) ולרכבים היקרים (400,000 ₪ ומעלה)
רכבי המנהלים המצויים כיום על פי רמת המחיר בקבוצות 5 ו -6 לא יפגעו מרמת שווי השימוש אלא ייהנו מהפחתה מסוימת.
אולם, הפגיעה יכולה להגיע ממקום אחר. ראינו לא אחת ספקים המורידים בעשרות אלפי שקלים את מחירי הרכב על מנת שיכנסו לקבוצה 4 או קבוצה 5. הפחתת המחיר והכללת הרכב בקבוצת שימוש נמוכה יותר הפחיתה באופן משמעותי את שווי השימוש. כעת, הפער יהיה קטן הרבה יותר והתמריץ שהיה עד כה להפחתת המחיר יקהה.

מה עושים?
להלן דוגמאות לחלק מהפעילויות הנדרשות:
אינטואיטיבית, צרכני הרכבים בקבוצה 2 הקלאסית שיחליפו את הרכב עוד השנה (הרכב יעלה לכביש לפני 1/1/2010) יזכו לתקופה מסוימת ליהנות משווי השימוש הישן.
המשתמשים ברכבים המסווגים כיום בקבוצה 1 מומלץ להחליף רכבים לאחר 1/1/2010.
רכבי קבוצה 4-5 בסימן שאלה גדול. מחד, שווי השימוש ירד (הלינארי כדאי יותר) מאידך, עלות הליסינג אולי תעלה.

בסקירה זו לא התייחסנו למחיר הליסינג הנוכחי ומה הצפי לשנה הבאה. הסכם הליסינג אותו מחדשים בין אם על ידי לקיחת רכבים חדשים ובין בצורה אחרת צריכים לכלול מנגנון ברור לעדכוני מחיר בהתאם לשינויים שיחולו בשוק ולא להשאיר פרמטר חשוב זה, חשוף.

לשירותכם,
אריק גולד, רו"ח
זהר גולד חיסכון נטו

כתבות נוספות בנושא:
לקראת הרפורמה: הביקוש לרכבי ליסינג עולה וחברות הליסינג מעלות מחירים
ב-10%, דה מארקר, 09/11/2009